הליכי המינוי והקידום בטכניון מתנהלים על־פי התקנות האקדמיות, סימן ל”ג, אות באות.
תנאי בסיס למינוי או קידום בטכניון הינו עמידה בערכים וכללי יסוד של מחקר וחינוך מדעי – חתירה לאמת, אחריות, יושרה, ושמירה על חופש המחשבה והביטוי של הכפופים לנו. ההליכים נועדו להבטיח נאותות אקדמית של הצעות מינוי או קידום חברי הסגל בטכניון, תוך הכרה במגוון רחב של נתיבים למימוש מצוינות, בהבדלים בין חברות וחברי סגל שונים, לעיתים אף באותו תחום מחקר, קל וחומר כשמדובר בדיסציפלינות שונות. עם זאת, יש כמה קווים מנחים לאורם אנו שואפים להתנהל בבואנו להעריך איכות אקדמית, תוך התאמה מתבקשת לדרגה המוצעת:
- אופי השאלות המדעיות עמן מנסה מועמד/ת להתמודד. עד כמה נועזות השאלות הללו? האם מדובר באתגרים ששווה אף להיכשל בהם?
- איכות תוצרי המחקר, ובמידה מסוימת גם מספרם. האם תוצרי המחקר מפורסמים בבמות תחרותיות – כתבי עת, סיכומי כנסים או הוצאות לאור מהשורה הראשונה – בין אם בליבת התחום או בבמות כלליות? (עיינו, בהקשר זה, במדריך הספרייה). האם תוצרי המחקר זוכים להכרה שמתבטאת באזכורים בספרות המקצועית, הזמנות להרצאות בכנסים חשובים בחו״ל? האם תוצרי המחקר מקנים מעמד מוביל המתבטא בפרסים, תפקידי עריכה בכתבי עת מרכזיים או בארגון כנסים מרכזיים?
- חשובה מידת ההצלחה בגיוס מימון למחקרים באמצעות קרנות מחקר תחרותיות. גם אם ״לא חסר כסף למחקר״ ממקורות שאינם תחרותיים, לזכייה במימון קרן תחרותית משמעות כשלעצמה.
- עצמאות, קרי – קיומם של הישגים מדעיים ותרומות מחקריות המזוהים עם המועמד/ת. אין בכך כדי להפחית חשיבות מחקר עם שותפים (גם אם רבים ובכירים) בהערכת איכות אקדמית, כל עוד תרומת המועמד/ת מובחנת היטב.
- תרומה לחינוך תלמידי מחקר. האם תלמידי המחקר מופיעים כמחברים מרכזיים במאמרים? האם תלמידי המחקר שהונחו יוצאים להשתלמות בתר־דוקטורט? הופכים לחוקרים באוניברסיטאות או מובילים בתעשייה?
- איכות ההוראה ותרומה לפיתוח החינוך וההוראה ביחידה האקדמית ובטכניון רבתי.
בהערכת איכות המועמדים אנו נעזרים במכתבי המלצה שנאספים ממומחים ברחבי העולם, ולאו דווקא ממקורבים מדעיים.
הטכניון חתום על הצהרת הערכת מחקר (DORA), לצד רבים מהמוסדות האקדמיים המובילים בעולם (לא כולם). שם מתחייב הטכניון לבחון הישגי מחקר לגופם ולא לבסס הערכת איכות מדעית על מדדי תפוצת כתבי עת. אכן, צמצום הרב־ממדיות של איכות מדעית למספר אחד – יהא זה מדד תפוצת כתב עת או מספר הדהודי רשת חברתית – דל לאין שיעור מאיכות הערכה המבוססת על קריאה וניתוח מאמר או שניים המשקפים נכוחה את רוח העבודה ותרומתה. האם כל השותפים להליך ההערכה נוהגים כך? את זאת לא נוכל להבטיח; אך נוכל להבטיח שהתנהלות ברוח זו היא המגדלור לאורו אנו מנווטים את ההליך המורכב של מינוי וקידום סגל הטכניון.
משנה לנשיא לעניינים אקדמיים
היסטוריית עריכה: נכתב ע”י פרופ’ שמעון מרום 31.1.21